Go’ musik – let at spille 5

Keep it simple

Anders Møller

ISBN: 978-87-7612-898-2

Målgruppe: 3.-7. klasse

Forlaget Dansk Sang

Nøjagtig som i de foregående udgivelser i materialeserien Go’ musik – let at spille er der lagt fokus på at skabe relevant indhold og et højt aktivitetsniveau i sammenspilsundervisningen med store klasser. At skabe en god balance mellem passende instrumental udfordring, klasserumsstyring med mange instrumenter i gang og musik, der lyder godt, er en udfordring, som alle musiklærere fra tid til anden skal løse. For at imødekomme en god balance tilbyder bogen her seks nye numre og dertilhørende noder, rytmeark og forslag til fremgangsmåder i indstudering og metodik. Sigtekornet er stillet skarpt på store klasser med mange elever og kan bruges til musikfaget på hele mellemtrinnet. Derudover har denne femte udgave et særligt fokus på mere simple arrangementer, der skal give mere overskud til at arbejde skabende med musikken. Sangenes tekster er skrevet i samarbejde med tekstforfatter Mette Møller og er holdt i både emner og sprog, som vil vække stor genkendelighed og relation hos eleverne på skolens midterste klassetrin.

Musiker og komponist Anders Møller er læreruddannet og har siden 2013 skrevet bøger og sange til undervisningsbrug i musikfaget. I dag er han underviser på Syddansk Musikkonservatorium, men har stadig forbindelse til Giersings Realskole i Odense, hvor han arbejdede, før han dedikerede sin tid til sangskriver- og forfattergerningen.

Sammenspil UDEN trommesæt

Har man haft en tidligere udgave af Go’ musik – let at spille i hænderne, vil man kunne genkende den grundige metodik og omfattende materialeudvalg, som også denne femte udgave præsenterer. De første par sider er brugt på et forspil, der tæller læreren ind i bogens metode og struktur på grundig vis. Herefter følger nogle sider med inspiration til at peppe visse dele af sammenspilstimen lidt op samt øvelser i brugsklaver for læreren. Karakteristisk for Møllers materiale er valget om at undlade et trommesæt i arrangementerne. I stedet arbejdes med en rytmegruppe af murerbaljer, shakere, cajon, congas osv., der kan give mere fylde og sikkerhed i sangenes grundrytmer. Der er lagt et grundigt arbejde i at skabe varierende og tilpas udfordrende rytmer til de enkelte rytmegruppeinstrumenter i hvert nummer. Heldigvis, for det er en vigtig forudsætning for ikke at tabe eleverne på percussion-instrumenterne, der har ry for at blive uddelt til the best of the rest. I Go’ musik – let at spille er rytmegruppen med andre ord helt essentiel.

Undertitlen Keep it simple for denne femte udgivelse i rækken dækker over et mere målrettet fokus på arrangementer, der ganske enkelt er mere simple. Det er filosofien bag musikken, at den ikke behøver at være teknisk krævende eller rytmisk knudret for at lyde lækkert. Færre akkorder, fordi det er lettere at overskue, og flere gentagelser fordi det hurtigt giver eleverne et overskud, lyder det i bogens forspil. I stedet for mere vanskelige måder at sammensætte musik på har Møller med de seks nye numre navigeret efter de fire pejlemærker: Klange, spændinger, forløsning og energi. Det har bestemt ikke forringet den høje arrangementsmæssige kvalitet. Samtidig er det pejlemærker, der lægger op til et større fokus på de skabende elementer af sammenspilsundervisningen, som det i den grad opfordres til. Håbet er, at klasserne kan gøre sangene til deres egne, og at der med simple arrangementer er mere tid til dette. Her kan man bruge pejlemærkerne som fire knapper, man kan skrue på og tale om i de skabende og udtrykkende dele af arbejdet med sangene.

Tre akkorder og tusind watt

Bogens første hit, den energiske rock’n’roll-basker tre akkorder og tusind watt har netop det, den siger: Tre akkorder og masser af energi. Sangen sætter præcedens for de øvrige sange i Go’ musik – let at spille 5. Simple akkordrundgange begrænset til tre akkorder. Til gengæld kommer sangene fint rundt om forskellige tonearter og genrer, der sørger for en god balance i den musikalske afveksling. Bogens næste nummer, Gennem Byen, bygger oven på den gode start med gyngende sommercalypso om en dejlig fridag, hvor man tager ind til byen. Omkvædet Kom nu med, cruiser gennem byen kommer med garanti til at hænge i øret i lang tid, og måske er det en af grundende til, at netop denne sang er udvalgt til programmet på Skolernes Sangdag i år.

Med Go’ musik – let at spille 5 i hånden er du rigtig godt dækket ind til at lave en gedigen omgang sammenspil med rigtig mange elever på én gang. Med de mange noterede rytmer og noder til mange forskellige instrumenter samt seks siders akkorddiagrammer og blokfløjtegreb til sidst i bogen er numrene rent ud sagt plug’n play. Som altid er der mulighed for at blive helt fortrolig med numrene ved at lytte til dem i forskellige variationer med og uden vokal gennem QR-kode. Her har Møller i samarbejde med Jesper Findshøj produceret indspilningerne. Bogens funky og farverige illustrationer er lavet af Jørgen Eivind Hansen.

– Mikkel Sonne – i Fagblad for musikundervisere 06-20.