børnekor

Kor-Energi.

Når jeg laver kordage med børn, er det vigtigt for mig, at alle de medvirkende har det sjovt, og at de lærer at yde det bedste de kan. Med energi, motiverer jeg eleverne til at synge og bevæge sig. Derfor har jeg også navngivet mine kordage som Kor-Energidage.

Energien er en vigtig faktor, når man skal motivere børn til at synge. Hvis man er vant til at synge i skolekor, så kender man proceduren mht. at lære en sang fra nul til hundrede. Men hvis man IKKE er vant til at synge i kor, så kan det være en ret lang og frustrerende proces. Det er min opgave at hjælpe eleverne igennem dagen fra morgen til eftermiddagen, hvor vi altid slutter med en koncert for forældrene. Jeg synes det er en dejlig udfordring at få elever, der allerhelst ville have spillet fodbold hele dagen, til at synes det var fedt at være med i det store kor. Og jeg synes det er en fed udfordring at få dem til at føle, at deres tilstedeværelse gjorde en forskel i både lyd og billede.

 

Motivation i tre dele.

Når jeg skal motivere korsangere til at præstere det bedste de kan, og i øvrigt når jeg skal motivere elever, kursister og studerende generelt, så sørger jeg for, at alle lynhurtigt får en følelse af, at de føler sig kompetente og dygtige. Man skal således føle at det nytter noget. Det er vigtigt at rose dem, hvor man kan. Det opbygger et godt tillidsforhold. Dernæst sørger jeg altid for, at eleverne er medbestemmende på fx nogle moves eller dansetrin, som vi skal bruge. De er ofte bedre til det end jeg, så hvorfor ikke benytte sig af det. Grundlæggende vil vi mennesker gerne være med til at bestemme – og det vil børn også.

Den sidste pind i motivationsdelen er det, at eleverne skal føle at de er MED. De skal føle, at  der er et tilhørsforhold til arrangementet og til hinanden. Jeg arbejder ALTID med den anerkendende pædagogiks principper.

 

Forarbejde.

Kor-Energidage starter oftest med en repertoiregennemgang for de medvirkende musiklærere, ca. et halvt år før selve koncertdagen. Så tager musiklærerne materialet med hjem til skolerne og indøver sangene med deres klasser og skolekor. Korarrangementerne er tilgængelige på audiofiler, hvor man blandt andet kan høre de enkelte stemmer hver for sig.


Kontakt mig for nærmere information om Kor-Energidag.