do to tre

– for musiklærere og pædagoger i indskolingen og mellemtrinnet

 

Musikalsk bevidsthed gennem leg

Dette kursus henvender sig til de musiklærere og pædagoger, som underviser i indskolingen og på mellemtrinnet.

Do to tre er et helt nyt sammenspilssystem under udvikling i samarbejde med lærere og studerende fra Syddansk Musikkonservatorium, samt musiklærere i folkeskolen. 

Med sang, leg og sammenspil indføres eleverne i nodeteori, harmonier og rytmik – kort sagt hørelære, eller det jeg kalder musikalsk bevidsthed. 

Do to tre er målrettet undervisning i grundskolen. Do to tre implementerer musikteori og hørelære, som en naturlig del af musikundervisningen, gennem sang, leg, sammenspil og teori. Med udgangspunkt i de tre kompetenceområder: Musikudøvelse, musikforståelse og musikalsk skaben, skal vi med sang som udgangspunkt arbejde med musikkens egne elementer: Melodik, harmonik og rytmik.

Do to tre indeholder et hav af lege med toner, klange og rytmik og det hele kulminerer med, at hver sang skal spilles af alle i klassen. Konkret foregår det med en lille rytmegruppe, bestående af cajon, congas og shakere, samt boomwhakers. Boomwhakers har her hovedrollen. Eleverne deles ind i akkordgrupper, hvor hver elev har sin egen rolle i akkorden. Akkordgrupperne akkompagnerer – sammen med rytmegruppen – den sang klassen synger. Sangenes kompleksitet stiger, efterhånden som man bliver dygtigere – lidt på sammen måde som med Suzuki-systemet. Systemet starter i indskolingen, og skal være med til at styrke musikfagligheden hos eleverne i skolerne, med henblik på elevernes videre liv med musik … og ikke mindst valgfagsmusik.

Flere
kurser