manden, der havde glemt sit orkester

En sjov og inddragende skolekoncert for indskolingen.

 

Kunne du tænke dig en skolekoncert på 40 min. med fuld knald på – og en masse af de tilhørende børn på scenen på skift? Den glemsomme mand må ty til elevernes hjælp, hvis han vil have gennemført sin koncert. På en sjov og musikalsk måde, inddrages eleverne i koncerten. Anders Møller, altså ham den glemsomme mand, får hjælp af eleverne, som bliver inddraget og instrueret imens koncerten er i gang. Anders styrer hele herligheden fra scenen, hvor alt på forhånd står klar til det glemte orkester. Der er fuld knald på, og alle i salen bliver involveret – så koncerten kan blive gennemført.

Skolekoncerter er et af de vigtigste steder at formidle musik – fordi eleverne oplever den sammen og fordi skolekoncerter er tætte koncerter, hvor man kan mærke hinanden. Da jeg som barn oplevede skolekoncerter, drømte jeg om at være med, og om at spille. Dette satte mig i gang med “Manden, der havde glemt…”, som jeg vil bruge til at inspirere og pirre elevernes sangglæde, spillelyst og mod. Opgaven er, at vi hjælpes ad med at få koncerten gennemført, med mig som inspirator og bandleder.

Under koncerten deltager eleverne aktivt – både som kor, rytmegruppe og solister – men også med at støtte op om dem, der er på scenen. Der er jo ikke plads til alle børnene på scenen på én gang. Men anerkendelse til og fra sine kammerater med mottoet ”du får, hvad du gir´”, gør oplevelsen stærk og nærværende. Et orkester er et godt sted at lære at samarbejde.  Alle skal lytte og give plads, så musik og tekst kan komme ud til publikum.

Flere
koncerter